Слуцкие пояса — наше всё

15.05.2012

Такой обязательный атрибут костюма белорусской и польской шляхты как пояс, стал популярным у знати в XVI-XVIII веках. Именно рисунок и нитки, из которого был соткан пояс, могли многое рассказать о своём хозяине: о его достатке и приближённости ко двору. Несмотря на то, что костюм шляхтича немыслим без пояса, по мнению историков, излишнее увлечение аристократией Речи Посполитой конца XVI века своей родословной и привело к такой популяризации пояса. Изначально, пояс являлся обязательным элементом восточного костюма, а так как наши предки-шляхтичи были уверены в своей принадлежности к сарматским племенам, то и костюм знати предполагал обязательное присутствие широкого и длинного пояса.

Благодаря такому трепетному отношению к поясу, созданные изначально, как элемент костюма, Слуцкие пояса со временем стали вполне самостоятельными произведениями искусства.

На каждом поясе ставилась метка «Me fecit Slucicae» — «меня сделали в Слуцке». Поэтому уже в конце XVII века небольшой белорусский город по праву мог конкурировать с признанными столицами европейской моды именно благодаря своим поясам. Слуцкую технологию изготовления пояса применяли и в Варшаве, и даже во французском Лионе.

Несмотря на то, что благодаря Максиму Богдановичу весь мир уверен, что ткали пояса исключительно женщины, на самом деле творцами Слуцких поясов были мужчины. Существовало поверье, что от прикосновения женской руки золочённые или серебряные нити пояса тут же бы потускнели. Ткачи выполняли только созданные художниками узоры, а на их подготовку (ткачей) уходило как минимум 7 лет!

Особую роль в создании на территории Беларуси мануфактуры тканей по восточным технологиям сыграл князь Михаил Казимир Радзивилл по прозвищу Рыбонька (1702—1762 гг.) — гетман Великого Княжества Литовского. Изначально фабрика работала в Несвиже, затем в Слуцке, где и стала известна как Слуцкая персиарня, причём привоз станков с Востока был весьма нелёгкой и даже нелегальной задачей.

Первыми ткачами выступили специалисты из Турции, Персии, которые ткали пояса с восточными узорами, но уже через 10—15 лет мастерством в совершенстве овладели белорусы. В то время и появились в орнаменте поясов незабудки, васильки. Стоит отметить, что секрет технологии слуцкого ткачества не раскрыт до сих пор.

Пределом мечтаний шляхтича был литой пояс, созданный золотых и серебряных нитей, но цена такого изделия была баснословной. Поэтому предпочтение отдавалось полулитым поясам, в которых золотые, серебряные нити перемешивались с шёлковыми. Самые бедные шляхтичи могли позволить себе лишь привезённые с Востока пояса сэконд-хэнд.

В наши дни на территории Беларуси сохранившихся Слуцких поясов значительно меньше чем в Польше, России или Литве. Целых поясов среди них еще меньше, в основном это фрагменты. Можно надеяться, что пояса могли сохраниться в костелах, ведь из них, начиная с конца XVIII века, шились орнаты для священнослужителей. Наверняка присутствуют Слуцкие пояса и в частных коллекциях, но владельцы, естественно не стремятся афишировать эти ценности.

ПА БЕЛАРУСКУ

Такі абавязковы атрыбут касцюма беларускай і польскай шляхты як пояс стаў папулярным у шляхты ў XVI-XVIII стагоддзях. Менавіта малюнак і ніткі, з якога быў вытканы пояс, маглі многае распавесці пра свайго гаспадара: пра яго дастатку і набліжанасці да двара. Нягледзячы на ​​тое, што касцюм шляхціца неймаверны без пояса, на думку гісторыкаў, залішняе захапленне арыстакратыяй Рэчы Паспалітай канца XVI стагоддзя сваёй радаводу і прывяло да такой папулярызацыі пояса. Першапачаткова, пояс з’яўляўся абавязковым элементам ўсходняга касцюма, а так як нашы продкі-шляхцічы былі ўпэўненыя ў сваёй прыналежнасці да сармацкім родаў, то і касцюм шляхты меркаваў абавязковае прысутнасць шырокага і доўгага пояса.

Дзякуючы такому трапяткога адносінах да пояса, створаныя першапачаткова, як элемент касцюма, Слуцкія паясы з часам сталі цалкам самастойнымі творамі мастацтва.

На кожным поясе ставілася пазнака «Me fecit Slucicae» — «мяне зрабілі ў Слуцку». Таму ўжо ў канцы XVII стагоддзя невялікі беларускі горад па праве мог канкураваць з прызнанымі сталіцамі еўрапейскай моды менавіта дзякуючы сваім паясам. Слуцкую тэхналогію вырабу паясы ўжывалі і ў Варшаве, і нават у французскім Ліёне.

Нягледзячы на ​​тое, што дзякуючы Максіму Багдановічу ўвесь свет упэўнены, што ткалі паясы выключна жанчыны, на самай справе творцамі слуцкіх паясоў былі мужчыны. Існавала павер’е, што ад дакранання жаночай рукі пазалочаныя або срэбныя ніткі паясы тут жа б пацьмянелі. Ткачы выконвалі толькі створаныя мастакамі ўзоры, а на іх падрыхтоўку (ткачоў) сыходзіла як мінімум 7 гадоў!

Асаблівую ролю ў стварэнні на тэрыторыі Беларусі мануфактуры тканін па ўсходніх тэхналогіях згуляў князь Міхаіл Казімір Радзівіл па мянушцы Рыбанька (1702-1762 гг.) — Гетман Вялікага Княства Літоўскага. Першапачаткова фабрыка працавала ў Нясвіжы, затым у Слуцку, дзе і стала вядомая як Слуцкая персіярня, прычым прывоз станкоў з Усходу быў вельмі нялёгкай і нават нелегальнай задачай.

Першымі ткача выступілі спецыялісты з Турцыі, Персіі, якія ткалі паясы з усходнімі ўзорамі, але ўжо праз 10-15 гадоў майстэрствам дасканала авалодалі беларусы. У той час і з’явіліся ў арнаменце паясоў незабудкі, васількі. Варта адзначыць, што сакрэт тэхналогіі слуцкага ткацтва не раскрыты да гэтага часу.

Мяжой летуценняў шляхціца быў літой пояс, створаны залатых і сярэбраных нітак, але кошт такога вырабы была неймаверна. Таму перавага аддавалася полулитым паясам, у якіх залатыя, сярэбраныя ніткі змешваліся з шаўковымі. Самыя бедныя шляхцічы маглі дазволіць сабе толькі прывезеныя з Усходу паясы сэканд-хэнд.

У нашы дні на тэрыторыі Беларусі захаваліся слуцкіх паясоў значна менш чым у Польшчы, Расіі ці Літве. Цэлых паясоў сярод іх яшчэ менш, у асноўным гэта фрагменты. Можна спадзявацца, што паясы маглі захавацца ў касцёлах, бо з іх, пачынаючы з канца XVIII стагоддзя, шыліся арнат для святароў. Напэўна прысутнічаюць Слуцкія паясы і ў прыватных калекцыях, але ўладальнікі, натуральна не імкнуцца афішаваць гэтыя каштоўнасці.